Stefan Gyurko, Pale reflection, Bohemian sputnik, everyone has his own problems, fantastic nude, Resocialisation
Stefan Gyurko, Pale reflection, Bohemian sputnik, everyone has his own problems, fantastic nude, Resocialisation

Stefan Gyurko

 

* 1952 in Völkermarkt/Kärnten

Lebt und arbeitet in Wien / Lives and works in Vienna

 

 

Blasser Schimmer, Böhmischer Sputnik, everyone has his own problems, fantastic nude, Resozialisierung

MADE FOR ADMONT 2006

Stefan Gyurkos Skulpturen bilden einen ganz bewussten Gegenpol zu anderen hochtechnoiden Kunstwerken der Sammlung „Jenseits des Sehens“ des Stiftes Admont. Gyurkos dreidimensionale Werke sind einfach, schmucklos, roh, gebildet aus simplen Materialen wie Holz, Metall und Stoff und gefundenen Alltagsgegenständen. Sogar die jeweils angebrachte Tafel mit dem Titel in Blindenschrift ist simpel, ist zweckdienlich gehalten und fern modernistischen Designs. Diese Skulpturen haben einen rätselhaften dadaistisch-surrealen Charakter. Sie verweisen auf berühmte Werke der Kunstgeschichte. Sie laden dazu ein, unter Verzicht auf die visuelle Wahrnehmung den Tastsinn zu benutzen, um sie zu erfahren. Und man erkennt etwa einen Holzstuhl – oder doch nicht? Ist er etwa zerschnitten und mit Gummiband und einem „Was mag das sein“ versehen? Das Werk „Blasser Schimmer“ bildet eine Seh-Ausnahme. Auf einem Sockel ist ein leicht gebogenes Kunststoffrohr angebracht. Kneift man ein Auge zusammen und blickt mit dem anderen durch dieses Rohr, erkennt man nichts Konkretes. Man sieht durch die Lichtspiegelung im Inneren eben nur den blassen Schimmer vom anderen Ende des gebogenen Rohres.

 

 

Pale reflection, Bohemian sputnik, everyone has his own problems, fantastic nude, Resocialisation

MADE FOR ADMONT 2006

Stefan Gyurko‘s sculptures represent a deliberate counterpoint to other technoid-inspired creations in the ‘Jenseits des Sehens’ exhibition at Admont Abbey. Gyurko’s three-dimensional works are simple, austere, rough-and-ready and are made from simple materials, such as wood, metal and textiles, and of everyday objects encountered by chance. Even the boards showing the title of each work in Braille are basic and kept to the serviceable minimum, lacking any affinity with modernist design trends. His sculptures have a mystifying Dada-like, surreal character. They allude to famous historical works of art. They invite the visitor to relinquish the use of sight in order to explore them using the sense of touch. In doing so, one might recognise the outline of a wooden chair – or perhaps not. It seems to have been fragmented, reconstituted using a rubber band and asks the visitor to guess ‘What am I?’ The work ‘Pale reflection’ is an exception in that it depends on the use of sight for its effects. Mounted on a pedestal is a slightly curved plastic tube. Close one eye and peer with the other into this tube, and there is nothing specific to see. The reflective surfaces within allow the viewer to distinguish simply a pale reflection of the light from the other end of the tube.